dinsdag 11 februari 2014

Recordare, maar nu dus even niet ...

Mij ontgaat even iets.

Naar aanleiding van het overlijden van Claudio Abbado plaatste ik hier een blog met daarin een link naar een filmpje dat toen de hele wereld over ging: het slot van het Requiem van Mozart, uitgevoerd tijdens het Lucerne Festival 2012, toen Abbado na de laatste klanken maar liefst veertig seconden (je hebt altijd mensen die mee tellen) stil bleef, en zijn omgeving respectvol mét hem. Ontroerend.

In datzelfde stukje ook een link naar het prachtige Recordare uit diezelfde uitvoering. En laat dát filmpje nou wegens een auteursrechtenschending verwijderd zijn. Het hele Requiem daaromheen staat er gewoon op, maar dat ene stuk is ertussenuit gepikt. Op het gevaar af dat ik hier nu iets zwaar onnozels roep: wat maakt deze opname anders dan de andere? Waarom is juist hier de schaar in gegaan?

Ik vind het óók heel erg jammer. Want er is, voor zover ik dat weet, geen cd-opname van. En bovendien: hier moet je Abbado aan het werk zien. Bij dit Requiem zijn beeld en geluid voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik ben even heel erg niet blij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten