dinsdag 7 januari 2014

Open Coffee Bommelerwaard

Ergens najaar 2009 kwamen Thea Thijssen en ik elkaar tegen tijdens een zogeheten Open Coffee, in  Den Bosch. Wij kenden elkaar al uit diverse zakelijke en persoonlijke wandelgangen en op die ene dag bedachten we: wordt het niet eens tijd dat we zoiets hier in de Bommelerwaard gaan doen?

Dat 'zoiets' is een laagdrempelig ondernemersnetwerk zonder de jas van een vereniging eromheen. Een van de oprichters van Skype, een jonge seriële internetondernemer in Londen, bedacht het idee om internetondernemers, ontwikkelaars en investeerders op een laagdrempelige manier bij elkaar te brengen. Eigenlijk gewoon door een 'ruimte' te faciliteren voor iedereen om met een kop koffie (of thee) in de hand met elkaar kennis te maken, ideeën uit te wisselen, vragen tegen elkaar aan te houden, van die dingen. Op een vaste weekdag, vast tijdstip en vaste plek. Binnen de kortste keren vatte het plan over de hele wereld vlam en organiseerde elke zichzelf respecterende plaats een eigen Open Coffee, van 'Berwick-on-Tweed' (dit voor de Monty Python-fans onder ons) tot zeg maar Zagreb.



Open Coffee Bommelerwaard
Ondernemersverenigingen zijn er hier genoeg. Zo ben ik zelf lid van de Bedrijven Kring Bommelerwaard, waarin het Bommelerwaardse ondernemerschap in de volle breedte verenigd is (er zijn zo'n 180 leden in allerlei soorten en maten), geweldig. Maar bij verenigingen gaat het om lidmaatschap, de bijbehorende kosten (hoe laag soms ook) en de onvermijdelijke structuur die zoiets meebrengt: een bestuur, een programma, een jaarverantwoording. Heel goed, heel nuttig en heel mooi, maar wij wilden iets ertussendoor. En eromheen. En zo openden wij in januari 2010 onze deuren. Onder de naam Open Coffee Bommelerwaard.

Onze laagdrempeligheid is soms ook onze achilleshiel: per maand moeten wij maar zien hoeveel mensen er komen, ook al is er een virtueel 'intekenlijstje'.  Dat is soms lastig, maar we vinden 'onze' Open Coffee vooral erg leuk. We hebben onze vaste ambassadeurs, maar ook iedere maand nieuwe bezoekers. En iedereen heeft een verhaal. Waar ik altijd van kan genieten: de 'winst' zit 'm niet zo direct in ronde getallen en concrete afspraken. Goede gesprekken, nieuwe inzichten, waardevolle adviezen, verrijkende energie, dáár word ik blij van. Daar mag ik altijd graag als een bordercollie omheen lopen. En natuurlijk is het fijn als het linksom of rechtsom werk oplevert, maar de weg ernaartoe die wij willen faciliteren is zo veel leuker.

Hoe kom ik daar nou op? Nou, morgen - wij houden iedere tweede woensdag van de maand huis - vieren we onze vierde verjaardag. Bij ons nieuwe onderkomen sinds vorig najaar, het Adviescentrum van Rabobank Bommelerwaard in Zaltbommel. Ik zal nog verslag uitbrengen. Hier dan wel op mijn werksite (ja, ik kan nu dus lekker kiezen, ha!). We hebben er zin in. Want wat is er nou leuker dan verbinden, delen en uitwisselen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten