zaterdag 26 april 2014

Koningsdag

Diagonaal bekeken:
Meer vaders en moeders dan kinderen om spullen te verkopen.
Een klein jongetje in een oranje t-shirtje met het woord 'stoer' erop dat allesbehalve stoer kijkt, hij staat op het punt in huilen uit te barsten.
Een meneer die zegt: 'Die? O, maar die is antiek. Echt antiek', terwijl ik met mijn ogen dicht zie dat het rechtstreeks uit de Winkel van Sinkel komt (een terzijde: die heeft echt bestaan, het was (/begon als) een manufacturenzaak - mooi woord, trouwens).
De onvermijdelijke, helemaal niet lokale 'Hollandsche gebakkraam', zo'n maagzuurhok dat helemaal geen gebak verkoopt, althans, ik heb bij dat woord een heel ander beeld.
Kinderspelen waar altijd wel een ruzietje links of rechts wordt uitgevochten. Over wie eerst was. Over wie eigenlijk gewonnen had in plaats van de gekozen winnaar. Of over drama's van gelijke strekking.

Ondertussen verbaas ik me er ieder jaar over dat de stad die (of het dorp dat) de Koning en zijn gevolg op bezoek krijgt het elke keer weer voor elkaar krijgt om de meest uit-de-tijdte spelletjes uit de kast te trekken. Spelletjes die wij nog in het woordenboek moeten opzoeken (wc-pot gooien, ja het bestaat). En daar moet De Familie dan aan meedoen. De keren dat ik het op tv zie zit ik met plaatsvervangende schaamte achter de bank. Vind je het gek dat buitenlanders vaak denken dat wij hier nog echt op klompen lopen en de hele dag diepzinnig aan tulpen denken?
Dit jaar Amstelveen. Amstelveen! En dan koekhappen! Tjongejongejonge.

Het leukste wat ik dit jaar meemaakte was een mevrouw die, lopend langs een kledingzaak, met een onvervalst Jordanees accent zei: "Wet een llllleuke tesssssss!"

Koningsdag in Nederland. Landelijk gaat het volgend jaar he-le-maal anders worden, heb ik begrepen. Dat lijkt me voor alle hoogheden nu al een zegen. Gewoon iets doen wat bij deze tijd past. Iedereen laten defileren op Twitter bijvoorbeeld. Of op Facebook. Scheelt meteen ook een hele hoop 'kruienkoeken en krentenmikken'. En dat is dan weer heel fijn voor de rododenrons.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten