donderdag 1 januari 2015

Blik (2)


Ik ben er niet altijd even goed in van kribjes te scheiden - what's in an expression - en ook een jaar afsluiten is afscheid nemen. Alsof, zoiets zal het wel zijn, ik me daarmee losmaak van wat het aan leuks heeft gebracht (wat natuurlijk flauwekul is). Maar ik heb aan de andere kant wel altijd heel erg zin in Nieuw. Want om de hoek wachten ervaringen die ik nog niet ken.

Het was een bijzonder jaar, 2014. Blikken.

De wereld op zijn kop. In de zomer verlangde ik innig naar weggelopen konijntjes, loslopende gevaarlijke beesten op plekken waar ze niet hadden te wezen en andere komkommers. Maar zo'n zomer was het niet. Zo'n tijd werd het niet. En zo'n nieuw jaar wordt het niet. Wat vertel ik in het licht van die grote, onbeschrijfelijke gebeurtenissen nog over eigen ervaringen? Toch zoek ik een niveau waarop ik dingen kan benoemen. Kan plaatsen.

Mijn eigen 2014 bestond voornamelijk uit omschrijven, ontmoeten en opruimen.

Dat omschrijven ging veel over het willen duiden. In de verwarring van wereldwijd gedragen leed zocht ik naar woorden om te weten hoe ik ertegenaan keek. Woorden maken dat voor mij als het ware tast- en voelbaar. Ook daaromheen schreef ik veel. Aan opdrachten (ziel en zaligheid). Maar ook hier. En op allerlei virtuele podia. Ik zou nergens zijn zonder een pen. Ook niet zonder een virtuele. Schrijven is een fysieke noodzaak.
* Notitie: plannen voor Een Nog Vorm Te Geven Boek toetsen. * 

Ontmoeten. Van gesprekken bij garages tot in supermarkten. Van kantoren tot wachtkamers. Soms maar voor één keer. Soms alleen online. In 2014 ook weer ervaren: iets met elkaar delen kan op heel veel manieren. Het zit 'm helemaal niet in dat per seë zien en op elkaars verjaardag komen. En niet in frequentie. Een ontmoeting die ertoe doet heeft een eigen betekenis. En verandert altijd iets, hoe klein misschien ook.
* Notitie: ook in 2015 van mensen willen weten. * 

Opruimen. Er is op allerlei niveaus gebezemd. En dat geeft heel veel nieuwe energie.
* Notitie: blijven doen in 2015. * 

Ja, 2014 herbergt herinneringen die ik graag meeneem. En voor de rest laat ik me heel graag verrassen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten